انجمن بین المللی ترنم صلح

(NGO) Thrill of Peace International Association

انجمن بین المللی ترنم صلح

(NGO) Thrill of Peace International Association

انجمن بین المللی ترنم صلح

This NGO works to introduce Islam to the world to create a common understanding with other religions with the aim of spreading peace and friendship around the world
دغدغه اصلی انجمن بین المللی ترنم صلح که به همت جمعی از بدنه دانشگاهی و حوزوی به طور آتش به اختیار اداره میشود؛ تبلیغ اسلام ناب محمدی در عرصه بین الملل میباشد.

معرفی مراکز اسلامی ژاپن

Thursday, 8 August 2019، 11:15 AM

مجمع‌الجزایر ژاپن کشوری در اقیانوس آرام در آسیای شرقی است، که یکی از قدرت‌های اصلی اقتصادیِ جهان و سومین اقتصاد بزرگ جهان از نظر تولید ناخالص داخلی است. ژاپن یک کشور پادشاهی‌است که برمبنای قانون اساسی ژاپن اداره می‌شود. ژاپن با جمعیتی در حدود ۱۲۶ میلیون نفر یازدهمین کشور پرجمعیت جهان است. توکیو پایتخت ژاپن با بالغ بر ۱۳ میلیون نفر جمعیت از بزرگترین و گرانترین پایتخت‌های جهان است و و تعداد مسلمانان در آن به ۱۰۰ هزار نفر می‌رسد. مسلمانان در ژاپن دارای مسجد و مراکز اسلامی هستند و می‌توانند شعائر دینی خود را به جا آورند. تعدادی شیعه نیز در این کشور زندگی می‌کنند که اکثراً از مهاجران کشورهای دیگر مثل ایران و پاکستان هستند. البته شیعیان بومی نیز در این کشور وجود دارند که محمد ساوادا مترجم قرآن کریم به زبان ژاپنی از جمله ایشان است.

در حال حاضر در ژاپن بین ۳۰ تا ۴۰ مسجد وجود دارد. مساجد در ژاپن مکانی چند منظوره هستند که علاوه بر برگزاری نماز جماعت، محل اجتماعات دینی، فرهنگی، اجتماعی و حتی گاه اقتصادی به شمار می‌آیند. لازم به ذکر است که حدود صد سال پیش، در سراسر ژاپن تنها ۲ مسجد وجود داشت و این تعداد امروز به ۴۰ مسجد رسیده است.

مهم‌ترین این مساجد عبارتند از:

  • مسجد کوبه: این مسجد نخستین مسجد ژاپن است که در سال ۱۹۳۵ ساخته شد.
  • مسجد توکیو: این مسجد در شهر توکیو است که در سال ۱۹۳۸ ساخته و در سال ۱۹۹۰ بازسازی شده است.

در کنار مساجد، مراکز اسلامی نیز وجود دارند. برخی از این مراکز عبارتند از:

  • موسسه اسلامی سور: این مرکز مهمترین موسسه اسلامی فعال در ژاپن است.
  • انجمن اسلامی‌ ژاپن یک مرکز مهم اسلامی در توکیو به شمار می‌رود که با تلاش محمد ساوادا، از شیعیان قدیمی ژاپن، پیش از گرایش به‌ تشیع‌ و نیز با همکاری تعدادی دیگر از دوستانش شکل گرفت. این انجمن با «رابطه العالم الاسلامی» در مکه ارتباط دارد و کتاب‌های دینی بسیاری را چاپ و در میان مسلمانان ژاپن منتشر کرده‌ است.

مجمع اهل بیت(ع) توکیو

این مرکز مهم ترین مرکز شیعی در ژاپن است. محمد ساوادا و فرزندش ابراهیم، از سال ۱۹۸۰ با مجمع جهانی اهل بیت (ع) ارتباط داشته و چندین بار‌ در‌ اجلاس‌های این‌ مجمع‌ در‌ تهران و قم شرکت‌ کرده‌اند. در یکی از جلسات، درباره تأسیس مرکز اهل بیت(ع) در ژاپن، با مسئولین‌ مجمع گفت‌ و گو کرده که این پیشنهاد‌ با‌ استقبال‌ و حمایت‌ آنان روبه‌رو شد.‌ به‌ دنبال این حمایت‌های معنوی، در سال ۱۹۹۰ مرکز اهل بیت(ع) را در ژاپن تأسیس کردند.‌ در حال‌ حاضر،‌ فرزند محمد ساوادا، ابراهیم، ریاست این مرکز را بر‌ عهده‌ دارد.

انجمن اسلامی شیمین (Shimane Muslim Association (SMA))

انجمن اسلامی شیمین با اهداف ارتقای سطح معارف اسلامی، در دانشگاه شیمین در سال 1992 تأسیس شده است و به طور خصوصی با ماهیت آموزشی-فرهنگی اداره میشود. برخی از فعالیت های این انجمن عبارتند از: فراهم کردن زمینه وحدت مسلمانان، آموزش مبانی اسلام بر اساس قرآن و سنت، ایجاد ارتباط میان مسلمانان و غیر مسلمانان برای دعوت آنها به اسلام و همکاری با دیگر سازمان های اسلامی در داخل و خارج ژاپن. این مرکز با کمیته ای اجرایی شامل رئیس و منشی اداره می شود. سایت رسمی انجمن اسلامی شیمین متاسفانه در دسترس نیست و تنها آدرس شبکه های اجتماعی آن (فیسبوک) از سال 2017 بروز نشده است.

 

انجمن دانشجویان مسلمان دانشگاه کیوشو((KUMSA) Kyushu University Muslim Students Association)

انجمن اسلامی دانشجویان مسلمان دانشگاه کیوشو، با هدف گسترش علوم صحیح اسلامی و ارائه خدمات آموزشی، فرهنگی به مسلمانان منطقه تأسیس شده و دارای بخش های امور اجتماعی و آموزشی، مسجد فوکیوکا و پروژه مرکز اسلامی است که به طور خصوصی اداره میشود. از مهم ترین فعالیت های آن می توان به ارائه برنامه های فرهنگی و مذهبی، برگزاری سمینارها و گردهمایی های فرهنگی و کلاس های آموزش قرآن و زبان عربی اشاره کرد. این انجمن زیر نظر ریاست و با کمیته اجرایی اداره می شود. از دیگر فعالیت های انجمن اسلامی دانشجویان مسلمان دانشگاه کیوشو، انتشار خبرنامه ماهانه است که حاوی مطالب اسلامی مختلفی است. سایت رسمی انجمن دانشجویان مسلمان دانشگاه کیوشو: www.angelfire.com/fm/fukuoka
 
 

بنیاد اسلامی ژاپن (مرکز اسلامی نیهون بونکا) ((Nihon Islam Bunka Center) Japan Islamic Trust)

بنیاد اسلامی ژاپن (مرکز اسلامی نیهون بونکا) با هدف ترویج اسلام و فرهنگ اسلامی و انطباق زندگی مسلمانان بر تعالیم اسلامی و نیز جذب غیر مسلمانان به دین اسلام، به تأسیس مساجد و مدارس می پردازد در سال 1994 میلادی تاسیس شده است و به طور خصوصی اداره میشود. برگزاری گردهمایی و جلسات سخنرانی، همکاری با دیگر مؤسسات اسلامی، ساخت مسجد در مناطق مختلف کشور ژاپن، برگزاری کلاس های آموزشی تعالیم اسلام و ارائه خدمات اجتماعی گوناگون به مسلمانان منطقه، از فعالیت های این بنیاد به شمار می رود. این بنیاد با هیئت مدیره ای اداره می شود که از میان اعضای مرکز برگزیده می شوند. بنیاد شامل بخش های دعوت، اسلام آوردن، ازدواج و مشاوره، زکات و رفاه، انتشارات، فتوا، مالی و نهایتاً بخش روابط عمومی است.
سایت رسمی بنیاد اسلامی ژاپن www.jittokoy.jp

 

مرکز اسلامی ژاپن (Islamic Center Japan)

برخی از فعالیت های مرکز اسلامی ژاپن که در سال 1974 تاسیس شده است و به طور خصوصی اداره میشوند عبارتند از: دعوت همگانی به اسلام، برگزاری سخنرانی های اسلامی، آموزش قرآن و زبان عربی، انتشار کتب اسلامی، تأسیس مدرسه ای اسلامی که خدمات اجتماعی و مشاوره ای به مسلمانان ژاپن ارائه می دهد، راه اندازی چند مسجد و سازمان اسلامی در ژاپن و همکاری با دیگر مؤسسات محلی و بین المللی اسلامی.  شایان ذکر است که در کلاس های اسلامی این مرکز دروسی مانند عقاید اسلامی، زندگی پیامبر(ص)، مسائل مالی در اسلام مثل زکات، اخلاق اسلامی و توحید آموزش داده می شود. ریاست این مرکز با مجمع عمومی آن انتخاب می گردد و دارای چندین کمیته از جمله کمیته انتشارات و دعوة می باشد. این مرکز اسلامی اقدام به انتشار کتاب، ماهنامه و فصلنامه های اسلامی مینماید. مرکز اسلامی ژاپن علاوه بر برگزاری کلاس‌های آموزشی اقدامات فرهنگی دیگری از قبیل اهدا و فروش کتب اسلامی و برگزاری گردش‌های دسته‌جمعی انجام می‌دهد. گردش دسته‌جمعی تابستان امسال مرکز، شامل بخش‌های مختلفی ازجمله سخنرانی‌ها، برنامه‌های ویژه کودکان شامل کلاس‌های آموزشی قرآن و اخلاق اسلامی و برگزاری مسابقات قرآنی، پیاده‌روی و برنامه‌های ورزشی برای خانواده‌ها بود.
سایت رسمی مرکز اسلامی ژاپن:  www.islamcenter.or.jp میباشد که با بررسی‌های انجام شده متوجه شدیم سایت نیز دارای مشکلاتی میباشد که به راحتی در دسترس قرار نمیگیرد.

مرکز فرهنگی ـ اسلامی سندای (Islamic Cultural Center Sendai (ICCS))

مرکز فرهنگی اسلامی سندای با هدف احیای هویت اسلامی و تلاش در جهت انجام فعالیت های دینی در سال 1085 میلادی تأسیس شده است و به طور خصوصی اداره میشود. از بخش های فعال آن، کتابخانه این مرکز است. این مرکز، دارای کمیته اجرایی می باشد که زیر نظر مسئول فعالیت می کند.
اهداف مرکز از این قرار است:
1. ایجاد روحیه دوستی میان ژاپنی های مسلمان و غیر مسلمان؛
2. معرفی اسلام به دیگر سازمان های ژاپن و تبادل نظر و همکاری با آنها؛
3. تقویت ایمان و دانش اسلامی مسلمانان؛
4. حل مشکلات پیش روی آنان؛
5. آموزش قرآن و زبان عربی.سایت رسمی مرکز فرهنگی اسلامی سندای  http://iccs.at.infoseek.co.jp
 
منابع: ویکی شیعه، ویکی پدیا، مجمع جهانی اهلبیت
 

Comments (۰)

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی