انجمن بین المللی ترنم صلح

(NGO) Thrill of Peace International Association

انجمن بین المللی ترنم صلح

(NGO) Thrill of Peace International Association

انجمن بین المللی ترنم صلح

This NGO works to introduce Islam to the world to create a common understanding with other religions with the aim of spreading peace and friendship around the world
دغدغه اصلی انجمن بین المللی ترنم صلح که به همت جمعی از بدنه دانشگاهی و حوزوی به طور آتش به اختیار اداره میشود؛ تبلیغ اسلام ناب محمدی در عرصه بین الملل میباشد.

در خدمت یکی از طلاب اعزامی به کانادا، جناب حجت الاسلام والمسلمین حاج آقای حقانی هستیم. اطلاع یافتیم که برخی از طلاب اعزامی به کانادا، در اوقات فراغت خود در کانادا، علاوه بر کارهای علمی و تحقیقی، به کارهای تبلیغی نیز می پردازند. از ایشان تقاضا می کنیم که در این زمینه توضیحاتی بفرمایند.

بسم الله الرحمن الرحیم. البته، هدف اصلی از اعزام برادران به کانادا در درجه اول، تحصیل بوده است، در عین حال، در کنار امر تحصیل، برادران در اوقات فراغت و فرصتهایی که پیش می آید زمینه هایی را جهت تبلیغ اسلام در مسائل اسلامی پیدا می کردند و استفاده می کردند که من به طور فهرست وار این زمینه ها را مطرح می کنیم و سپس برخی از نکاتی که نیاز به توضیح بیشتر دارد، بیان خواهم کرد. به طور کلی، چند زمینه برای تبلیغ اسلام وجود دارد:

سخنرانی; سمینار; کلاس برای دانشجویان و فرزندان آنها; شرکت در انجمن اسلامی دانشجویان کانادا; ارتباط با دانشجویان و اساتید; نقش دوستان در غنی کردن کتابخانه ها، بخصوص کتابخانه دانشگاه مک گیل.

در مورد سخنرانی باید گفت که زمینه بسیار خوبی وجود دارد. دوستان نیز در این رابطه تا حدودی موفق بوده اند. باید عرض کنم که دوستان در مقاطع مختلف سخنرانیهای مختلفی داشته اند، مثلا، در ایام محرم، صفر و ماه مبارک رمضان و یا در مناسبتهای دیگر - اعم از مذهبی یا غیر مذهبی - که پیش می آید چه در شهر مونترال، که دوستان آنجا مستقر هستند، و چه در شهرهای دیگر کانادا و یا کشور آمریکا مسافرت می کردند و به سخنرانی می پرداختند. در سالهای اول، به دلیل آشنا نبودن به محیط آنجا و نیز به دلیل ابتدای کار و فشرده بودن درسها، سخنرانیها نسبتا پراکنده بود و تنها در روزهای عاشورا یا 21 رمضان سخنرانی در مونترال یا در شهرهای مجاور داشتند. ولی بعدها با تجربیاتی که بدست آمد، برنامه های تبلیغی منظم ده روزه داشتند که در این زمینه با دانشجویان و غیردانشجویان، برنامه های تبلیغی منظمی داشتند. درست مثل یک مبلغی که از شهرقم به شهرهای دیگری می رود و به تبلیغ می پردازد و تنها سخنرانی وظیفه او نیست وظایف دیگری هم دارد.

معرفت: سؤالی که دراینجامطرح است این است که محتوای سخنرانیها بیشترچه بود ومخاطبین آنها مسلمان بودندیا غیرمسلمان ویاافرادبومی؟

حجت الاسلام حقانی: مخاطبین مختلف بودند - اعم از ایرانی و غیرایرانی - غیرایرانیها شامل لبنانی ها، عراقی ها، افراد بومی و افغانی ها و ایرانیان نیز دانشجویان و غیردانشجویان بودند. از نظر محتوا نیز، موضوع سخنرانی بستگی به موقعیت زمانی و مخاطبین داشت. مثلا در ایام محرم در درجه اول مسائل دینی و اسلامی، مسائل روز جامعه اسلامی و عزاداری اباعبدالله الحسین و... طرح می شد. گاهی نیز مباحث روز و شبهاتی که وجود دارد طرح می گردید; نظیر مباحث پولورالیسم، ولایت فقیه و... که بحثهای روز است.

جناب آقای حقانی، آیا جنابعالی هم حرکت تبلیغی داشته اید. و اگر گزارشی از کار تبلیغی خودتان بدهید، استفاده می کنیم.

بله، خود بنده امسال به مدت 15 روز سفر تبلیغی به شهر ونکوور داشتم و درآنجا با افراد مختلف، افکار مختلف، برخورد داشتم و استقبال بسیار خوبی شد، به گونه ای که قرار شد این سفر تداوم داشته باشد و از ما دعوت کردند که در مناسبتهای مختلف جهت تبلیغ به آنجا برویم و من نیزاحساس ضرورت کردم که در آینده سفرهایی به این شهر داشته باشم. در شهر ونکوور اسلام به معنای واقعی کلمه، کاملا غریب است و حتی من مشاهده کردم که علنا و صراحتا در روزنامه های فارسی زبان، علیه اسلام مطلب می نویسند و هیچ کس نیست که جلوی اینها را بگیرد و یا پاسخ اینها را بدهد. البته راه قانونی وجود دارد و آن این است که حزب یا سازمانی که جواز رسمی فعالیت داشته باشد، اعتراض کند و جلوی این مطالب را بگیرد. ولی متاسفانه تا به حال هیچ کاری در این زمینه صورت نگرفته است. در این سفر تبلیغی عمدتا سخنرانی بنده برای مسلمانان ایرانی، عراقی و لبنانی بود، سخنرانی هم به زبان فارسی و گاهی هم به زبان عربی ایراد می گردید. البته، با برخی از افراد بومی، مناظراتی به زبان انگلیسی هم داشتیم. محل سخنرانی نیز در حسینیه این شهر، بنام حسینیه برنابی ها صورت می گرفت. شهر ونکوور یکی از شهرهای بزرگ کانادا است که از مجموعه چند شهر تشکیل شده است از جمله شهرهای برنابی، فریزر و... زیر پوشش این شهر قرار دارند. برنابی یکی از شهرهای ونکوور بزرگ می باشد و این حسینیه به برنابی ها معروف است که مسلمانان ایرانی، عراقی و لبنانی در آن فعالیت می کنند و معمولا به سه زبان عربی، فارسی و انگلیسی برنامه اجرا می کنند.

الف - ایرانی ها: در حال حاضر دو عضو دارد که و متاسفانه فعالیت خاصی ندارند.

ب - افغانی ها: تعداد این گروه قبل از ایام محرم و مسافرت اینجانب در آنجا کم بود ولی با تلاشی که صورت گفت بحمداله توانستیم برای آنها یک انجمنی درون گروهی تشکیل بدهیم که در حال حاضر تعداد آنان به سی نفر رسیده است.

ج - گروههای عراقی و لبنانی: به دلیل اختلافاتی که بین هر دو گروه از یک سو و لبنانی ها از سوی دیگر وجود دارد، فعالیت مطلوبی از آنها مشاهده نمی شود.

البته، کنار این حسینیه، مراکز دیگری هم هست که متعلق به پاکستانی ها و ایرانی های مقیم آنجا هست که زمینه تبلیغ برای آنها وجود ندارد زیرا سیاست این گروه تز "اسلام منهای سیاست و روحانیت" است و به طور کلی از برنامه هایی که صبغه سیاسی داشته باشد، جدا پرهیز می کنند. البته، در این سفر ما سعی بر برقراری رابطه با اینها کردیم که موفق نشدیم که ان شاءالله در آینده به تلاشهای خود ادامه خواهیم داد.

علاوه بر اینها، مسلمانان اهل تسنن هم دو مسجد دارند که یکی از آن دو متعلق به عربستان است که بیشترین فعالیت آنان در نماز جمعه و نشر کتب و مجلات خلاصه می شود.

البته، دوستان دیگری هم فعالیت های تبلیغی داشته اند. بطور کلی دوستان به شهرهای سیاتل و هوستون، ادمینون، ترونتو، شربروک، کبک، اتاوا، واشنگتن و نیویورک و... معمولا مسافرتهایی دارند وبرنامه های تبلیغی منظمی دارند که با عنایت خداوند و توجهات حضرت ولی عصر(عج) موفقیت های خوبی کسب کرده اند.

بخش دیگر کارهای تبلیغی دوستان، حضور در سمینارهااست که شاید در اخبار خوانده یا شنیده باشید. این سمینارها در شهرهای مختلف کانادا یا آمریکا بوده که دوستان معمولا شرکت می کنند و با ارائه مقالات دینی در راستای شبهاتی که در مسائل دینی مطرح می شود، به پاسخگوئی و تبیین نظریات اسلامی می پردازند که نمونه هایی از مقالات ارائه شده در این سمینار در مجله معرفت چاپ شده است.

از دیگر فعالیتهای دوستان، کلاس برای دانشجویان و فرزندان آنان است که معمولا در ایام فراغت و بیشتر تابستانها اقدام به این کار می کنند که معمولا، کلاسهای قرآن، اخلاق، احکام، مباحث اعتقادی و... مطرح می شود.

از جمله فعالیتهای بسیار خوب دوستان، ارتباط با اساتید و به ویژه دانشجویان هست چه در کلاس درس و چه در خارج از کلاس، با آنان ارتباط برقرار کرده و افکار آنان را در زمینه شبهاتی که طرح می شود روشن می کردند. بحثها و مناظره های متعددی در زمینه های مباحث اعتقادی، قرآنی، ولایت فقیه و... در کلاس و خارج از کلاس برای دوستان تاکنون مطرح شده است.

همچنین راجع به اساتید هم، این مورد مصداق دارد. خیلی واضح بود که در ابتدا اساتید بخش ادیان، در ارجاع منابع دینی یا اصلا کتابهای شیعه را ارجاع نمی دادند و یا به ندرت ارجاع می دادند، اما در آخر ترم که می شد کتابهای شیعه به راحتی ارجاع داده می شد و الان هم همین طور است که کتابهای شیعه ارجاع داده می شود.

از جمله دیگرفعالیت های دوستان، مبارزه با خط انحرافی وشبهاتی که علیه اسلام و تشیع در آنجا مطرح می شود، می باشد که عمدتا با ارائه سخنرانیها و مناظره ها اقدام به این کار می کنند.

بالاخره، زمینه دیگری که فراهم شد برای دوستان که فعالیت کنند، شرکت در انجمنهای اسلامی است. بطوری که آنها کم کم احساس وظیفه کردند و مسئولیت فرهنگی را در آنجا به عهده گرفتند. مسئولیت کل انجمن اسلامی در کانادا الان به عهده یکی از دوستان است و با درایت و تجربیاتی که از قبل داشتند توانستند انجمن اسلامی را پربار کنند. این انجمن اسلامی متعلق به کاناداست که در همه شهرها شعبه دارند. البته سابقا شعبه ای از انجمن اسلامی و دانشجویان در آمریکا و کانادا بود که اینک مستقل شده اند.

فعالیت انجمن اسلامی بیشتر در چه زمینه ای است.

این انجمن، که مخصوص ایرانیان است، بیشتر در زمینه مراسم دعا، نماز جمعه، فعالیتهای دانشجویی، جذب دانشجویان و راهپیمایی ها، سخنرانی ها، پخش نوارهای دینی و ویدئویی و... فعالیت می کنند.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی حوزه

Comments (۰)

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی