انجمن بین المللی ترنم صلح

(NGO) Thrill of Peace International Association

انجمن بین المللی ترنم صلح

(NGO) Thrill of Peace International Association

انجمن بین المللی ترنم صلح

This NGO works to introduce Islam to the world to create a common understanding with other religions with the aim of spreading peace and friendship around the world
دغدغه اصلی انجمن بین المللی ترنم صلح که به همت جمعی از بدنه دانشگاهی و حوزوی به طور آتش به اختیار اداره میشود؛ تبلیغ اسلام ناب محمدی در عرصه بین الملل میباشد.

نگارنده این سطور، چندین ماه در هُلند و چند کشور دیگر اروپایی اقامت داشته و علاوه بر فعالیّت های تبلیغی، وضعیت فرهنگی این کشورها را مورد توجه قرار داده است،و چون از نزدیک ضرورت ها و مسائل تبلیغ در اروپا را مشاهده کرده است، برای آگاهی عزیزان روحانی و مخاطبین گرامی، برخی از تجربیات و دریافت های تلخ و شیرین خود را از این سفر در پی می آورد.

هلنــد

هلند کشوری است پادشاهی و در شمال غرب قاره اروپا قرار دارد. از طرف شمال و غرب به دریای شمال و از جنوب به کشور بلژیک، و از شرق، همسایه آلمان است.

زمین های اکثر مناطق هلند پایین تر از سطح دریا است، لذا با ساختن سدهای مختلف زمین را خشک کرده و برای کشاورزی از آن استفاده می کنند. مردم هلند همیشه در حال مبارزه با پیش روی و هجوم آب دریا هستند. در این کشور، اکثر روزهای تابستان و زمستان هوا بارانی است، و به طور متوسط در سال، 800 میلی متر باران می بارد.

بزرگ ترین بندر تجاری جهان بندر «روتردام» است که در هلند قرار دارد. مقرّ صلح بین المللی -دادگاه لاهه- نیز در شهر دنهاگِ (لاهه) هلند واقع شده است.

وضعیت جمعیتی و فرهنگی هلند

نزدیک به یک میلیون نفر از جمعیت پانزده میلیون نفری هلند مسلمان اند که اکثر آنان مهاجرین کشورها مسلمان نشین می باشند. در کشور هلند کتابخانه های فراوانی وجود دارد، و شصت درصد از جوانان زیر هفده سال، عضو کتابخانه اند، کتاب های موجود در کتابخانه های هلند بیش از چهل و یک میلیون جلد است و بعضی از کتابخانه های ویژه کودکان در کشور هلند از بزرگ ترین کتابخانه های کشور ما نیز بزرگ تر است.

استفاده از کتابخانه ها و حتی کتاب های خطی آن ها، بسیار آسان است. تمام کتاب ها به صورت قفسه باز است. شاید بتوان گفت، تعداد رایانه های موجود در کتابخانه ها بیش از تعداد مراجعه کنندگان به آن جا است. در هر کتابخانه دستگاه های متعدد زیراکس آماده است، تا هرکس هر قسمتی از کتابی را که می خواهد، بتواند خودش از آن زیراکس بگیرد.

نگاهی به کلیسا

جای جای هر شهر و روستا نمایان گر کلیساهایی است، که ساختمان قدیمی آن ها حکایت از سابقه تاریخی بنای آن ها دارد.

روز یک شنبه بعضی از کلیساها - نه همه آن ها- برنامه مذهبی (اعم از سرود، نیایش، آهنگ، موعظه توسط کشیش، قرائت عهدین و...) دارند و همه اقشار مردم از زن و مرد و کودک و سالخوردگان و حتی مریض های روی صندلی چرخ دار به کلیسا و کنیسه می روند. تلویزیون هلند نیز از ساعت نه تا یازده صبح، مراسم بعضی از کلیساها را به طور مستقیم پخش می کند.

بعضی از کلیساها براثر عدم مراجعه مردم به آن ها، کاملاً تعطیل است و حتی در روز یکشنبه نیز در آن ها بسته است. لذا گاهی این کلیساها را در معرض فروش قرار می دهند و مسلمانان- مانند مسلمانان ترکیه ای یا مغربی- آن ها را خریده و تبدیل به مسجد می کنند، اصل این عمل بیان کننده به ضعف گراییدن مسیحیّت، و رشد و بالندگی اسلام در اروپا است. بعضی از کشیش ها برای سرپوش نهادن بر این موضوع گاهی کمک های بسیار اندکی به بعضی از پناهندگان کشورهای دیگر که به اروپا کوچ کرده اند، نموده و ادعا می کنند که ما کلیساهای خود را فروخته ایم تا با پول آن به پناهندگان کمک کنیم، و به این وسیله می خواهند آنان را متمایل به مسیحیت کنند.

ضمنا چون ازدواج برای کشیش ناپسند شمرده می شود، اکثر کشیش ها دوستِ دختر دارند که با آن ها زندگی می کنند. تنها تفاوت این ارتباط با ازدواج در این است، که از به وجود آمدن فرزند جلوگیری می کنند، دوستِ دختر داشتن در این گونه کشورها رسمی است، ولی ازدواج به شمار نمی آید. بعضی از کشیشان نیز گاهی به اعمال بسیار زشت جنسی روی می آورند، که حتی در مناظره های تلویزیونی نیز گاهی عنوان می شود.

برخی از آداب مردم هلند

رفتارهای زیر نشانگر روحیه قناعت و پرهیز از اسراف، برنامه ریزی و نظم و انضباط در تمامی امور زندگی و رعایت موازین ا خلاق اجتماعی و عمومی در رفتار فردی و اجتماعی جامعه هلند است.

1) مردم معمولاً روزی 2 بار (صبحانه و شام) غذا می خورند، کمتر کسی یافت می شود که ناهار نیز بخورد، تنها برخی از کارگران، هنگام ظهر یک ساندویچ کوچک می خورند.

2) هرگز بدون اطلاع قبلی برای مهمانی به منزل کسی نمی روند.

3) ساعت شش تا هفت بعدازظهر که وقت شام است از تماس های تلفنی خودداری می کنند.

4) پذیرایی از مهمان تنها با یک فنجان قهوه - بدون هیچ چیز دیگر- است.

5) احترام فوق العاده به قانون، مخصوصا قانون پرداخت مالیات و قانون های رانندگی، به همین جهت بسیار بعید است که بتوان در شهرها ماشینی را دید که اثر خراش و حادثه دیدگی یا حتی اثر تصادف جزئی بر آن باشد. هیچ ماشینی در هیچ شرایطی بوق نمی زند.

6) احترام زیاد به دیگران به خصوص موقع اوّلین برخورد، سلام و تحیّت و خداحافظی با هر شخصی، جزو مهم ترین آداب آنان است.

7) صرفه جویی فراوان در مصرف برق و هر نوع هزینه زندگی، به طوری که گاهی یک وزیر با دوچرخه به سرکار می رود و در اطاق کار خود قهوه را تهیه کرده و یا برای مهمان می آورد.

وضعیت فرهنگی و دینی مسلمانان

مسلمانان بزرگ ترین اقلیت مذهبی هلند هستند و فعالیّت های فردی اسلامی فراوانی دارند، اقلیّت مسلمانان از اقوام و ملیّت های مختلف تشکیل شده است و حتی گاهی در یک شهر اروپائی ده ها هزار نفر شیعه ایرانی حضور دارند. حضور زنان ترکیه ای با حجاب کامل و نیز زنان مسلمان عرب در اکثر کوچه ها و خیابان ها، حکایت از حضور دین مقدس اسلام در هلند دارد.

اگر چه ایرانیان مکان خاصی برای اجتماعاتشان ندارند، ولی مسلمانان دیگر مساجدی را ساخته اند، و در آن مساجد برنامه های مذهبی خود را به زبان های عربی، ترکی، کردی، اردو، فارسی و انگلیسی اجرا می کنند. بعضی از این مساجد، ساختمان هایی است که از شهرداری اجاره شده است. گاهی نیز مسلمانان، بعضی از کلیساها را برای مراسم خود اجاره می کنند، آن چنان که یک طلبه عراقی در نزدیکی آمستردام، یک کلیسا را برای دهه محرم اجاره و مراسم روضه خوانی و سینه زنی را آن جا برپا کرده بود، و یک ایرانی که در آن مراسم شرکت کرده، خواب عجیبی نیز در مورد آن دیده بود که فعلاً از ذکر آن خودداری می شود.

عامل رشد تشیّع در اروپا دو مسأله مهم بوده است؛ اوّل: انقلاب اسلامی ایران که توانست، مکتب تشیّع را به مردم اروپا معرفی کند. دوم: ظلم های فراوان صدام به مردم، موجب شد که شیعیان از عراق به سراسر جهان و خصوصا اروپا رفته و به این وسیله تشیّع را به همه جای دنیا رساندند (عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد). هر کجا مسلمان عراقی حضور دارد، نام مبارک اهل بیت علیهم السلام نیز زینت بخش محافل است.

مجالس ذکر مصائب اهل بیت و روضه خوانی آن چنان گسترده است که حتی شاهد بودم در فرودگاه فرانکفورت آلمان، یک تاجر بحرینی در حالی که محاسن خود را تراشیده و کراوات داشت، برای دوست عرب خود روضه می خواند و دو نفری عزاداری و گریه می کردند. حتی متأسفانه در بعضی از شهرهای هلند روز عاشورا قمه زنی نیز اجرا شده بود. علاوه بر این ها کردهای ایران و عراق و ترکیه که غالبا نیز از اهل سنّت هستند، جلسات عزاداری بسیار مفصل -گاهی با بیش از یک هزار شرکت کننده- برای سیدالشهداء علیه السلام می گرفتند، حتی در منازل خود نیز جلسه روضه خانگی داشتند.

در اکثر شهرهای کشورهای مختلف اروپا که به آن جا سفرکردم، جوانان مستبصر ی را می دیدم که آینده روشن تشیّع را در قلب اروپا نوید می دادند. برخی از طلابی که خود از مستبصران بودند، تمام افرادی که در مسجد آنان شرکت می کردند مستبصر نموده و همه آن جوانان را تابع و پیرو مکتب اهل بیت علیهم السلام کرده بودند.

به رغم این شور و اشتیاق، متأسفانه اکثر ایرانیانی که هم زمان با وقوع انقلاب اسلامی از ایران فرار کرده و به اروپا رفته اند گرفتار نوعی گریز از دین هستند کاملاً بر عکس کسانی که از ترکیه یا عراق یا مصر یا الجزایر و مراکش به دلیل غیر اسلامی بودن کشورشان و برای حفظ دین خود به عنوان مهاجر به اروپا رفته اند و لذا در اروپا ایرانیان فراری، افرادی کم توجه به دین و ترک ها یا الجزایری ها انسان هایی متدیّن معرفی شده اند. ولی در عین حال لازم است برای حفظ و صیانت از آبروی تشیّع، به تبلیغ دینی ایرانیان فراری روی آورده و آنان را به سوی مذهب رهنمایی کنیم تا از آثار سوء تبلیغاتی بر ضد مذهب و کشور خود در امان باشیم.

تبلیغ در اروپا و وظایف حوزه

بی تردید عطش حق خواهی و حقیقت جویی روز افزون در بین مردم اروپا و به خصوص مهاجرینی که با حضور در اروپا و مشاهده کمبود معنویت در آن جامعه و درک نیاز بشریّت به پشتوانه ای ماوراءطبیعی، به سوی کامل ترین دین روی آورده اند، وظیفه دوچندانی را برای حوزه علمیه ایجاد کرده است. آن چه اکثر مبلغین و روحانیان ارجمند به آن اذعان دارند، آن است که استقبال افراد مختلف، اعم از مسلمانانی که حقایق و معارف به آن ها ابلاغ نشده است و غیر مسلمانانی که کورسویی از انوار توحید و معرفت اسلامی را دیده و به سوی آن جذب شده و به دنبال درک و دریافت کامل معارف نورانی دین حنیف هستند، قابل توصیف نیست و بی شک سرزمین اروپا سرزمینی است که بذر توحید در آن بهترین ثمرات را به دنبال خواهد داشت.

لذا بر حوزه های علمیه فرض است که معارف و احکام نورانی اسلام را به مشتاقان آن سرزمین ها برسانند و عطش معرفت جویی آنان را سیراب کنند.

بنده در مدتی که در اروپا بودم جلسات تبلیغی متعددی برای ایرانیان داشتم. از نماز جماعت و مراسم دعای کمیل و سخنرانی قبل از دعا، تا جلساتی که برای محصلان دبستان و مدرسه راهنمایی و حتی دانشجویان و نیز برای خانم های ایرانی

داشتم. اگر چه در ابتدا با جلساتی که حتی تعداد شرکت کنندگان گاهی به پنج نفر نمی رسید، شروع کردیم، ولی بحمدالله در ادامه جلساتی برقرار شد، که بیش از صدنفر شرکت کننده داشت و در هر جلسه شاید یک نفر اظهار توبه و ندامت می کرد.

حوزه علمیه قم که رسالت جهانی حفظ شیعیان و رشد و بالندگی مکتب اهل بیت علیهم السلام را بر عهده دارد، باید با تلاش جدی و گسترده فرهنگی و تبلیغی خلأ فکری و دینی مسلمانان و مشتاقان اروپا را پاسخگو باشد. هم اکنون تنها عده ای از طلاب که عموما مبتدی بوده و اکثر آنان تا شرح لمعه درس خوانده اند، مبلغان ما در اروپا می باشند، بعضی از این طلاب خوشبختانه با کم ترین امکانات فعالیّت بسیار زیادی دارند، به طوری که یک برادر عزیز روحانی -که باید ایشان و امثال ایشان را افتخار حوزه دانست- در یک سال توانسته است هشتادوشش نفر مسیحی را مسلمان نماید، اما در عین حال روحانی دیگری با کمال تأسف، در حالی که خانمی بیش از هشتاد روز در انتظار بود، تا شهادتین را به او تعلیم بدهد و مسلمان شود امّا این طلبه چنین وقتی را در اختیار او نگذارده بود.

هر طلبه ای که برای تبلیغ به اروپا می رود، ضرورتا باید با فقه اهل سنّت آشنا باشد، زیرا اهل سنت مسائل فقهی خود را همیشه به طلاب شیعه ارجاع می دهند. از طرف دیگر اتحاد روحانیان از واجبات و ضروریات است.

امروزه، زمینه های خوبی برای تبلیغ اسلام و تشیع وجود دارد.

اولاً: برنامه های تلویزیونی متعددی وجود دارد که به شدّت از حضور یک روحانی اسلام شناس استقبال می کنند و این در حالی است که ما تاکنون به این مسأله توجه نکرده ایم و هر هفته چند برنامه تلویزیونی درباره اسلام، در آن کشور مسائل اسلامی را اشتباها -نه مغرضانه- به غلط بیان می کنند.

دوما: زمینه دیگر، این است که در هلند چهار دانشکده الهیات مسیحی وجود دارد و اکنون نیز یک دانشکده الهیات اسلامی در شهر روتردام تشکیل شده که استقبال فراوانی از آن شده است، به طوری که ظرف مدّت دو هفته ثبت نام، با این که ظرفیّت پذیرش بیست نفر بود، امّا بیش از شصت نفر ثبت نام کرده بودند. جالب است، بدانیم تمام استادان این دانشکده حتی استاد مسیحی که درس ادیان می گوید، مجانی تدریس می کنند. برنامه درسی این دانشکده بسیار جالب است، بنده وقتی در جلسه برنامه ریزی آموزشی آن شرکت کردم، پیشنهاد تشکیل کلاس های «تاریخ تدوین حدیث»، «ترجمه قرآن»، «فلسفه اخلاق»، «فرق و مذاهـب»، و «فقـه جعـفری» را دادم و سـرفصـل آن هـا را تهیـه و ارائـه کـردم کـه همـگی مـورد قبـول واقـع شـد.

چند نکته دیگر

1 ـ مهم ترین محور برای سخنرانی و جلسات باید مسأله آزادی ، حدیث، معنویت و عرفان اسلامی و مطالبی از این قبیل باشد، امّا مسائلی مانند اقتصاد اسلامی یا تاریخی و فقهی جاذبه ای ندارد.

2 ـ چون درویش های نعمت الهی و نقشبندی در اروپا حضور گسترده ای دارند، لازم است طلاب با مسلک های صوفیانه نیز آشنا باشند.

3ـ متأسفانه بهائیان و قادیانی ها، فعالیّت های تبلیغاتی گسترده ای به صورت جلسه و بحث و مناظره و ترویج کتاب دارند و باید با آمادگی قبلی در این دو موضوع به اروپا رفت.

4 ـ همیشه به غرب به عنوان مرکز فحشا نگاه نکنیم، زیرا در آن جا نیز غلبه با عفت و پاکدامنی است.

5 ـ باید علما و طلاب را از پرداختن به کارهای تجاری به شدت منع کرد، زیرا از این ناحیه متضرر خواهیم شد.

6 ـ کتاب های دینی به خصوص شیعی در اروپا بسیار اندک است. همه نوع کتابی، چون مفاتیح و کتاب های کودکان و حتی روزنامه های ایران و مجلات و کتب حوزوی باید به همه کشورهای اروپا و کتابخانه های آن جا ارسال شود، تابه این وسیله علاوه بر تغذیه فکری شیعیان، جلوی کتاب های منافقین نیز گرفته شود.

7 ـ باید فکری جدّی برای مسایل فرهنگی فرزندان ایرانیان مقیم خارج بلکه فرزندان عموم مسلمانان کرد، چون اکثر آنان خط فارسی و عربی را نمی دانند، لذا با فرهنگ مکتوب اسلامی نمی توانند رابطه برقرار کنند.

8 ـ مستبصران فراوانی در اروپا هستند که تنها تحت تأثیر معنویت امام خمینی رحمه الله و به برکت خون شهدای انقلاب اسلامی، شیعه شده اند. امّا از ولایت اهل بیت علیهم السلام هیچ اطلاعی ندارند و بسیار مشتاق شنیدن پیام ولایت و کتاب های مربوط به اهل بیت علیهم السلام هستند، لذا باید برای آنان تدبیری اندیشید.

9 ـ سؤالات و نیازهای فراوان فقهی اروپا که ما هنوز فکر و تدبیری برای پاسخ آن ها نیندیشیده ایم، زیاد است که به خواست خدای بزرگ در مقالی دیگر خواهیم آورد.

-منبع مجله پیام حوزه شماره 19

Comments (۰)

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی