انجمن بین المللی ترنم صلح

(NGO) Thrill of Peace International Association

انجمن بین المللی ترنم صلح

(NGO) Thrill of Peace International Association

انجمن بین المللی ترنم صلح

This NGO works to introduce Islam to the world to create a common understanding with other religions with the aim of spreading peace and friendship around the world
دغدغه اصلی انجمن بین المللی ترنم صلح که به همت جمعی از بدنه دانشگاهی و حوزوی به طور آتش به اختیار اداره میشود؛ تبلیغ اسلام ناب محمدی در عرصه بین الملل میباشد.

برخی تعداد مسلمانان انگلسان را ۳ میلیون تخمین می‌زنند؛ هرچند تعدادشان در مقایسه با جمعیت ۶۰ میلیونی، کوچک به نظر می‌رسد، اما بر سرعت گسترش اسلام دلالت می‌کند.  گفته میشود تا کنون مسلمانان، بیش از یک هزار موسسه اسلامی (مسجد و...) در انگلستان تاسیس کرده اند؛ این درحالیست که این موسسات به صورت کاملا خودجوش و غیردولتی اداره میشوند. باید اشاره کرد که فعالیت های مسلمانان صرفا به امکان عبادی نبوده و همواره سعی کرده‌اند در عرصه اجتماعی-سیاسی حضور مفید و پر رنگی داشته باشند. در ادامه بخش اول معرفی مراکز اسلامی انگلستان را منتشر میکنیم.
 

معرفی مراکز اسلامی انگلستان

بریتانیایی‌ها مانند دیگر دولت‌های استعماری، در خاورمیانه و هند با اسلام آشنا شدند. رفت و آمد آنها در سرزمین‌های اسلامی سبب شد تا اندکی از مسلمانان به تدریج از اواسط قرن نوزدهم بتوانند به این مجمع الجزایر (انگلیس، اسکاتلند، ولز و ایرلند) راه یابند. اینان غالبا ملوانانی بودند که به انگلیس رفت و آمد داشته و در برخی از شهرها مانند لیورپول، گلاسکو و کاردیف ازدواج کرده و ماندگار می‌شدند.

نخستین مسجد در بریتانیا، مسجد شاه‌جهان، در سال ۱۸۸۹ میلادی در شهر ووکینگ در منطقه ساری انگلیس ساخته شده است. سال‌ها پیش از آن در دانشگاه‌های آکسفورد و کمبریج، کرسی‌های شرق‌شناسی، عربی و اسلام‌شناسی ایجاد شده و بریتانیایی‌ها با اسلام و فرهنگ اسلامی آشنا بودند. حتی گفته شده که نخستین مسلمان شناخته شده انگلیسی، جان نلسون در قرن ۱۶ بوده است. گفته شده است که زمانی تنی چند از انگلیسی‌های مسلمان شده، فرقه‌ای به نام محمدیه در سال ۱۶۴۱ میلادی ایجاد کردند.

جمعیت مسلمان بریتانیا بین ۱.۸ تا ۲.۲ میلیون نفر برآورد می‌شود که نزدیک به یک میلیون نفر آنان در لندن و حومه آن زندگی می‌کنند. دیگر شهرهایی که مسلمانان در آن فراوانند، عبارتند از وست میدلندز (بیرمنگهام)، وست یورکشایر، لانکشایر، منچستر، شفیلد، لیدز و گلاسکو. دو سوم مسلمانان بریتانیا، اجداد یا پدران هندی و پاکستانی دارند و ۴۵ درصد مسلمانان بریتانیا در این کشور متولد شده‌اند. تعدادی بالای ۱۰ هزار مسلمان بومی در انگلیس زندگی می‌کنند که اصالتا بریتانیایی هستند و در خانواده مسلمان زاده شده‌اند.

ادیان مختلف در کشور بریتانیا، آزادی عمل دارند. به علاوه، روحیات انگلیسی‌ها در برابر مهاجران و اقوام دیگر، در مقایسه با سایر اروپایی‌ها، هموارتر و پذیراتر است. به همین دلیل مسلمانان با آزادی عمل کافی در این کشور می‌توانند همانند طرفداران دیگر ادیان و مذاهب به انجام اعمال عبادی خود بپردازند.

 

مرکز اسلامی منچستر، از بزرگترین مراکز مسلمانان در شمال غرب انگلستان که توسط دانشجویان ایرانی و کمک‌های مالی نماینده رهبر جمهوری اسلامی ایران، آیت الله خامنه‌ای در اتحادیه دانشجویان اروپا تأسیس شد. این مؤسسه در مرکز شهر منچستر بین دو دانشگاه بزرگ این شهر واقع شده و از موقعیت خوبی برخوردار است؛ مسلمانان ایرانی و غیرایرانی و حتی مسیحیان، می‌توانند از خدمات این مرکز استفاده کنند.

ساختمان این مرکز در سال ۱۹۹۱ میلادی به همت افراد خیر خریداری و پس از بازسازی بعنوان مرکز اسلامی یا مسجد مورد استفاده قرار گرفت. در طول این نیم قرن اخیر تعداد بسیار زیادی از مسلمانان از این مرکز برای تقویت پایه های ایمان و اعتقادات خود بهره گرفته اند و تا کنون صدها نفر در این مرکز به دین مبین اسلام گرویده اند.  

مرکز اسلامی منچستر قدیمی ترین مرکز اسلامی ایران در انگلستان می باشد که علاوه بر حضور ایرانیان ساکن در منچستر و حومه، محل رفت و آمد شیعیانی از بیش از ده کشور اسلامی می باشد. در این مرکز ماهانه قریب به ۳۰ برنامه مذهبی و ملی و سالانه چندین کنفرانس و همایش برگزار می شود.

اهداف مرکز  اسلامی منچستر

۱. حفظ و تقویت بنیه دینی ایرانیان و ارتقاء سطح معارف آنان 

۲. توجه ویژه به مخاطبین جوان از طریق برنامه های علمی- آموزشی و تفریحی

۳. ایجاد وحدت کلمه بین شیعیان و محوریت دادن به برنامه های مشترک شیعیان

۴. ایجاد وحدت بین فرقه های مختلف اسلامی

۵. ایجاد وحدت بین ادیان الهی و مبارزه با مبانی غیر دینی

۶. دعوت غیر مسلمانان به دین مبین اسلام

 

Comments (۰)

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی